Emmi Seppälä

Hoijeonmoosool

Hoijeonmoosool (kirjoitetaan myös muodossa Hoi Jeon Moo Sool, ja lyhennetään HJMS) on korealainen itsepuolustuslaji, jonka perusti korealainen suurmestari Myoung Jae Ok 10.dan musta vyö. Hoijeonmoosool tarkoittaa ympyräliikettä hyödyntävää taistelutaitoa. Hoijeonmoosoolissa ajatellaan, että kiertävällä suoritustavalla pystytään tekemään tehokas ja luonnollinen tekniikka. Luonnolliset ja kiertävät liikkeet helpottavat myös ki-energian tuottamista, joka on korkean osaamisen välttämätön taito.

Vastustajan voiman hyväksikäyttäminen ja liikkeen rentous ovat tärkeitä periaatteita, joilla tehostetaan tekniikan toimivuutta. Laji on tekniikaltaan monipuolinen ja kehittää ihmistä sekä fyysisesti että henkisesti. Lajiin kuuluu aseettomia tekniikoita kuten lyönnit, potkut, heitot ja nivellukot sekä asetekniikoista pitkä ja lyhyt keppi ja miekka. Lajin henkisiä arvoja ovat Moo Do -käytös, ystävällisyys, kärsivällisyys, kunnioitus ja soturin elämä eli Moo Do In -ajattelu.

Suomen Hoi Jeon Moo Sool

Suomessa lajin nimenä käytetään lyhennettä HJMS. Toiminta alkoi vuonna 1991 lajin perustajan suurmestari Myoung Jae Ok 10.danin vierailun myötä. Suomen pääopettajana toimii In-Seon Hwang 7.dan musta vyö. Hän on ollut alusta lähtien mukana lajia kehittämässä.

Suomen HJMS harjoittelu on osin erilaista kuin muissa maissa. Vuonna 2008 otettiin käyttöön terveyttä edistävä ja kehoa parantava harjoittelumenetelmä yhtenä harjoittelumuotona. Terveyden edistäminen tarkoittaa yleisen lihasvoiman ja -kestävyyden parantamisen lisäksi muun muassa lihastasapainon ja nivelien liikkuvuuden parantamista. Harjoittelu parantaa harrastajan tasapainoa, kehontuntemusta, keskittymiskykyä yms. Ajatellaan, että terveellinen keho pystyy toteuttamaan toimivan tekniikan ja kehittymään lajissa. Tekniikkaharjoittelut on tehty mahdollisimman turvallisiksi, että jokainen henkilö pystyy harrastamaan lajia ja kehittymään siinä.

Suomen pääopettaja In-Seon Hwang on halunnut korostaa ottelemisen tärkeyttä ja sen hyötyä harrastajan kehittymiselle. Hänen mukaansa otteleminen antaa realistisen kuvan itsepuolustustaidosta ja tehokkaan tavan lajitekniikoiden oppimiseen. Mestari In-Seon Hwang on kehittänyt suomalaisille lukko- ja keppiottelua. Suomen HJMS keskittyy näiden osa-alueiden harjoitteluun.

Lukko-ottelu kehittää pystylukkotaistelua, jossa käytetään nivellukkoa, heittoa ja kuristuksia ja muita kaatotekniikoita. Ottelussa käytetään myös lyöntejä ja potkuja. Ottelu muistuttaa perinteisten itsepuolustustekniikoiden ja painin yhdistelmää.

Pystylukkotaistelu sopii erityisesti esimerkiksi sairaanhoitajille, kauppiaille, vartijoille, poliiseille tai sellaisille ihmisille, jotka haluavat tehdä vastustajasta vaarattoman hallitulla ja turvallisella alasviennillä ja maassa hallintatekniikalla. Tekniikat ovat suurmestari Myoungin opettamia Hoijeonmoosool itsepuolutustekniikoita ja suoritustavat ovat lajin periaatteen mukaisia.

Keppiottelussa käytetään pehmustettua keppiä. Ottelu on nopeatempoinen ja vauhdikas ottelumuoto, joka kehittää aseen käsiteltävyyttä, liikkumista, nopean liikkeen ottelusilmää ja fyysistä kuntoa.

Lisätietoa: www.hoijeonmoosool.fi .