Emmi Seppälä

Hanmoodo

Hanmoodo (kirjoitetaan myös muodossa Han Moo Do, ja lyhennetään HMD) tarjoaa monipuolisen tavan kohottaa kuntoa, oppia itsepuolustustaitoja ja kehittää itseään kamppailijana. Hanmoodo-harjoittelu koostuu pääosin ottelu- ja itsepuolustusharjoituksista. Lajissa on lisäksi kaatumis- ja asetekniikoita sekä eri materiaalien murskausta potkuin ja lyönnein. Jokaiseen harjoituskertaan sisältyy myös kehon huoltoa lihaskunnon ja erilaisten venyttelyjen kautta.

Hanmoodo antaa mahdollisuuden kilpailla kaikissa lajin osa-alueissa. Täyskontaktiottelu on tärkeässä roolissa harrastajan kehittymisen kannalta, sillä se on turvallisin mahdollinen keino kokeilla kamppailutaitojaan. Hanmoodon uusin kilpailumuoto on moniottelu eli pentathlon, jossa harrastaja voi vertailla osaamistaan muihin harrastajiin Hanmoodon jokaisella osa-alueella.

Kuten monissa muissakin kamppailulajeissa, myös Hanmoodossa harrastajan osaaminen ja eteneminen palkitaan vyöarvoilla. Vyöarvot Hanmoodossa ovat seuraavat:

• valkoinen 10.kup
  • keltainen 9.kup
  • vihreä 8.kup
  • oranssi 7.kup
  • violetti 6.kup
  • sininen 5.kup
  • punainen 4.kup
  • ruskea 3. - 0.kup
  • musta 1. - 8.dan

Värivöiden kokeita pidetään seuroissa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa opettajien sekä lisensoitujen mustan vyön harrastajien pitäminä.

Aktiiviharrastajalta menee keskimäärin 4-5 vuotta saavuttaa mustan vyön arvo (1.dan). Mustan vyön kokeeseen kuuluu erillisen kuntotestin lisäksi kaikkien värivöiden vyökoetekniikat. Mustan vyön koe pidetään valtakunnallisesti kerran vuodessa.

Hanmoodon on perustanut opettaja Young Suk (8.dan), Kauhavalla vuonna 1989. Nykyään Hanmoodon pääopettajana Suomessa toimii In-Seon Hwang (6.dan).

Lajin kotisivuilta www.hanmoodo.fi löytyy lisää ajankohtaista asiaa lajista ja tapahtumista.